Olemme SGGF messuilla >> Lue lisää
Etsimme tiimiimme ohjelmistokehittäjää >> Lue lisää
Onnea Kalajoki! >> Lue lisää

Mitä SEO eli hakukoneoptimointi on?

Hakukoneoptimoinnin avulla verkkosivustosi näkyvyyttä hakukoneissa, kuten Googlessa, pyritään parantamaan. Joissakin yhteyksissä käytetään myös lyhennettä SEO, joka tulee englanninkielisistä sanoista Search Engine Optimization.

Optimoimattomille sivustoille tulokset voivat olla huimia ja kävijämäärät voivat nousta satoja tai jopa tuhansia prosentteja.

Hakukoneoptimointi ei tapahdu kädenkäänteessä, joten optimointiin on syytä varata riittävästi aikaa - muutamia kuukausia. Periaatteessa työ voidaan jakaa kolmeen vaiheeseen: analysointimuutosten tekeminen ja seuranta. Kahden viimeisimmän vaiheen riittävällä toistamisella sivuston löydettävyys paranee.

Hakukoneoptimointia edeltää sivuston analysointi hakukoneiden näkökulmasta. Meillä analysointi koostuu seuraavista vaiheista:

  1. Nykytilanteen kartoitus: asetetaan seuranta- ja analysointityökalut seuraamaan sivustoasi
  2. Asiakkaan tavoitteet: avainsanat, strategia jne.
  3. Analysoidaan tulokset
  4. Tehdään kattava koko sivustoa koskeva raportti, josta selviää ongelmakohdat ja korjausehdotukset
  5. Tehdään tarjous hakukoneoptimoinnista

Vasta tässä vaiheessa päästään itse hakukoneoptimointityöhön. Muutokset sivustoon tehdään analysointiraportin pohjalta ja niiden vaikutuksia seurataan. Tätä vaihetta toistetaan tarvittaessa usemman kerran. Osana hakukonenäkyvyyden parantamista voidaan toteuttaa myös hakusanamainonta tällöin puhutaan hakusanamarkkinoinnista.

Koska optimoinnin lähtökohtana on teknisesti oikein tehdyt sivut, ei huonoja sivuja kannata edes alkaa optimoimaan. Silloin parhaaksi ja edullisemmaksi vaihtoehdoksi tulee koko sivuston uudistaminen alusta lähtien.